viribus unitis

Stručně o ročníku 2025

  • Datum konání: 23. a 24. srpna 2025
  • Místo konání: mapa níže na této stránce
  • Zveřejnění traileru: 1. července 2025
  • Uzávěrka: 28. července, nebo 3. srpna 2025 (detaily níže)
  • Něco málo o soutěži

    Viribus unitis je netradiční, hmm, po dvaceti letech vlastně snad už skoro tradiční, automobilová orientační soutěž, jejíž trasa není předem známa a je postupně odhalována v průběhu soutěže prostřednictvím různch úkolů, šifer a hádanek. Soutěž je pořádána každý rok v polovině srpna jako součást připomenutí výročí narození dvou našich významných panovníků - Františka Josefa I. (18. srpen) a Karla I. (17. srpen).

    Samotný název Viribus Unitis je nejen odkazem na oficiální motto JCKV Františka Josefa I, ale i velmi trefnou charakteristikou soutěže. Opravdu totiž nejde o pohodovou odpolední projížďku a dobře sestavený team a spojení sil jeho členů jsou základním předpokladem úspěchu. O náročnosti soutěže leccos vypovídá i to, že teprve v pátém ročníku se někomu podařilo soutěž dokončit a z proběhlých 19 ročníků jich bylo alespoň jedním teamem dokončeno pouze šest.

    Zatím poslední, devatenáctý, ročník se konal v roce 2024, za účasti 7 soutěžních teamů, z nichž žádnému se nepodařilo soutěž dokončit v časovém limitu, ačkoli tři nejlepší teamy byly od cíle vzdáleny pouze jednu zastávku a jeden finální úkol.

    V roce 2025 nás tedy čeká už ročník dvacátý, při jehož přípravě jsem se inspirovali velmi dobře hodnoceným ročníkem desátým. To znamená hlavně dvě věci: Opustíme opět tradiční východní Čechy a vydáme se za krásami naší širší vlasti a soutěž nebude pouze jednodenní.

    I nadále platí, že se jedná o soutěž, kde plnění úkolů a luštění šifer postupně odrkývá další a další zastávky, vedoucí k cíli. Itinerář soutěže nemusí být lineární - je tedy dost dobře možné, že po příjezdu na jedno místo dojde ke zpřístupnění více úloh/větví soutěže. Naopak se může stát, že na stanovišti se nenachází úloha žádná a další postup je podmíněn získáním kódů několika stanovišť v paralelních větvích.

    Pořádek musí být aneb základní pravidla
    Mapa

    Oblast konání soutěže v roce 2025. Pro zvětšení klikněte.

    Ročník 2025

    • Tradiční trailer k soutěži bude zveřejněn na těchto stránkách v úterý, 1. července 2025. Jak už je zvykem, trailer bude obsahovat několik úkolů, které umožní soutěžícím získat mince, směnitelné během soutěže za různé nápovědy k úkolům. Kromě těchto informací trailer obvykle poskytuje informace o doporučované výbavě, a někdy je z něj možno odvodit i další věci, které se mohou během soutěže hodit
    • Soutěž začíná v sobotu, 23. srpna, v sedm hodin ráno na části mapy, ležící v Markrabství Moravském. Přístupové kód do webového rozhraní budou sděleny e-mailem nejpozději 24 hodin před startem.
    • Sobotní část bude ukončena v devět hodin večer. V neděli 24. srpna bude soutěž pokračovat od šesté hodiny ráno a končit bude ve dvě hodiny odpoledne. Pro ty teamy, které budou mít zájem, můžeme na noc ze soboty na neděli zajistit ubytování v campu, jehož polohu sdělíme na konci prvního srpnového týdne. Pokud si někdo bude chtít zajistit ubytování vlastní, doporučujeme oblast na pomezí Markrabství Moravského a Horních Uher.
    • Během noční přestávky bude webové rozhraní soutěže aktivní v tom smyslu, že bude možno prohlížet data, která byla zobrazena do začátku přestávky. Během noci ale nebude umožněno zadávání kódů zastávek.
    • Počet ani druh použitých dopravních prostředků nejsou omezeny.
    • Účastnický poplatek činí 1000 Kč/team. Tento poplatek je nutno uhradit do 10. srpna převodem na účet pořadatelů č. 2000062630/2010. Do poznámky pro příjemce je třeba uvést název soutěžního teamu, shodný s názvem v přihlášce.
    • Uzávěrka pro přihlášky je v pondělí 28. července 2025 v případě teamů, které budou chtít zajistit nocleh a v neděli, 3. srpna 2025 pro teamy, které si ubytování zajistí samy. Přihlášky je možno posílat e-mailem na adresu viribus-unitis (at) lacrima (tečka) cz případně na starší adresu navgame (at) mac (tečka) com. Přihlášky podané jinou formou nemusejí být brány v potaz. V přihlášce je třeba uvést jméno teamu, počet členů a informaci o tom, zda team požaduje zajistit nocleh.
    • Jak uvedeno výše, soutěž končí v neděli, ve dvě hodiny odpoledne. Oficiální část se prodlužovat nebude, ale webové rozhraní zůstane přístupné, takže v případě zájmu je možno trasu absolvovat i po oficiálním konci.
    • Ačkoli neporoučíme větru a dešti, soutěž se jede za každého počasí.

    Fara ve Stárkově - tradiční místo startu, byť ne vždy využívané.

    Cíl a principy

    Účelem soutěže je projet stanovenou trasu v co nejkratším čase. Jako doplňková je vyhlášena cena pro team, který soutěž dokončí s co nejmenším kilometrovým nájezdem a cena "K. u. k. Diesel Schwein" pro team, který během soutěže najede nejvíce kilometrů se vznětovým motorem. (Chce-li někdo o tuto cenu soutěžit, musí předem doložit stav tachometru k okamžku začátku soutěže. Instrukce a popis trasy budou soutěžící muset odhalovat průběžně.

    Soutěž byla, je a bude navrhovaná jako obtížná. Pro základní informaci uvádíme několik vodítek, kterými se při návrhu úkolů řídíme. Pro ověřování provádíme „testování na lidech“ s různou úrovní znalostí z různých oborů a podle výsledků pak přizpůsobujeme použité nápovědy či zadání.

    • Soutěž by neměla obsahovat úkol, který se bez nápovědy nepodaří vyřešit vůbec nikomu.
    • Soutěž by neměla obsahovat úkol, který se podaří bez nápovědy vyřešit úplně všem soutěžícím.
    • Jako ideální vnímáme situaci, kdy soutěžící spotřebují k nákupu nápověd standardní příděl mincí, ale nepotřebují extra mince z traileru či zastávek.
    • Při ideálním průběhu je možno dosáhnout cílové zastávky přibližně 3 hodiny před koncem dané části.
    • Většina teamů by měla být ve standardním časovém limitu dosáhnout alespoň předposlední zastávky při časové expiraci maximáně 1/4 úkolů.

    Pro navigaci a určování posic kontrolních stanovišť budou používány nejrůznější metody, od metod běžných v automobilových orientačních soutěžích po velmi nestandardní, vyžadující mj. logické uvažování a všeobecný přehled.

    I v letošním ročníku zůstane zachována možnost získat mince pro nákup nápovědy řešením nepovinných úkolů. Zadání všech těchto nepovinných úkolů bude zveřejněno už 1. července v traileru. Část těchto indicií bude ukazovat na určitá místa, která je nutno navštívit, zatímco minimálně pro jednu minci bude v traileru obsažen rovnou její kód (který bude v sobotu potřeba zadat do webového rozhraní). Všechny mince se budou nacházet na mapě soutěže nedaleko povinných zastávek.

    V pátek 15. srpna budou zveřejněny dodatečné informace k traileru, zejména pak informace o tom, jaké mincovní indicie patří k sobě..

    Občerstvení bude i letos samozřejmě zajištěno, ale vzhledem ke vzdálenosti letošní soutěžní oblasti od našich běžných logistických bodů na konkrétní podobě teprve pracujeme.

    Kromě zastávek, které jsou pevnou součástí trasy soutěže, se bude v oblasti vyskytovat i několik zastávek, jejichž dosažením získá soutěžící team další nápovědní mince. Celkově se v soutěži budou vyskytovat mince, které umožní nakoupit zhruba 50 % nápověd ke všem úlohám s výjimkou úlohy poslední, která nápovědy mít nebude.

    Soutěž se bude řídit webovým rozhraním ve formě, známé z roku 2024.

    Památné výroky

    • „To je ale úchylárna“ - MaLér u šonovského kostela při objevení skrýše na stromě asi 5m nad zemí (kolem jedenácté v noci)
    • „Když sem daj' motor a řeknou mi Slož ho, tak já ho složím, ale přes jedničky a nuly jsi tady Ty“ - Honza ZZR při luštění šifer
    • „Co jsi našel?“ „Úplný #censurováno#“ „Gratulujeme!“ - Přepis radiové komunikace mezi nejmenovanými soutěžícími
    • „Já vím jak dál, ale nejdřív mě musej' najít“ - Jack, očekávající příjezd zbytku teamu na balíku slámy kdesi u Lachova.
    • „Nejdřív jsem to hledal asi třičtvrtě hodiny na té podrobné mapě. Pak jsem si vzal tu míň podrobnou... a zjistil jsem, že jsi opravdu zmetek“ - Honza ZZR na Švédském vrchu k autorovi úlohy.
    • „Přiznávám, že jsem během soutěže pronesl slova „Císař pán je vůl“. Na svoji obranu uvádím, že jsem neměl na mysli našeho nejmilostivějšího mocnáře, ale německého císaře Viléma II.“
    • „No, do Prušáka by to šlo snáz“ - PhDr. Jiří Rak při krájení dortu pomocí šavle.
    • „Zavolejte někdo do Budapešti, že jim jeden utek' ať si pro něj přijedou“ - nejmenovaný účastník v reakci na obstrukce slovenského zřízence v hostelu, kde jsme byli ubytováni.

    Potvrzovací kódy a mobilní aplikace

    Všechny zastávky a úkoly na trati soutěže mají přidělen tzv. potvrzovací kód - ten je na zastávkách buď umístěn pořadateli, nebo je předem popsaným způsobem odvozen od situace v místě (například počet oken domu vynásobený počtem schodů do prvního patra).

    Používat se budou i osvědčené virtuální kódy, které bude možno generovat speciální mobilní aplikací, dostupnou pro zařízení se systémem Android. Instalační balíček bude k disposici na těchto stránkách - s ohledem na neustálé utahování šroubů u pravidel pro publikaci v Play Store jsme od této formy distribuce upustili. Pro instalaci aplikace je potřeba Android 8 a novější. Ačkoli aplikace byla pro letošní ročník přepracována s důrazem na spolehlivé a časté obnovování polohy a důkladně testována, vřele nedoporučujeme používání laciných noname čínských telefonů, protože v minulosti jsme u nich zaznamenali nemalé problémy s přeností GPS přijímačů.

    Kód v sobě obsahuje aktuální polohu a identifikační údaje zařízení a soutěžního teamu. V jeden okamžik může být aktivní pouze jedna instance této aplikace. Ve výjimečných případech mohou pořadatelé provést odpárování aplikace a umožnit její novou instalaci na jiné zařízení. To se týká zejméně ztráty či poškození mobilního telefonu.

    Aplikací vygenerovaný kód je možno ručně zadat do webového rozhraní. V případě, že zařízení, na kterém aplikace běží, je připojeno k internetu, je možno kód odeslat na server prostým tapnutím na tlačítko v aplikaci, bez nutnosti manuálního přepisování.

    Ačkoli virtuální kódy jsou do značné míry náhradou Bluetooth majáků, je možné, že i ty se na trase soutěže objeví.

    Webové rozhraní

    Pro jistotu uvádíme seznam změn, kterých webové rozhraní doznalo pro ročník 2024 a které zůstávají i pro ročník letošní:

    Do webového rozhraní bude třeba zadat dosažení všech zastávek. Tedy i zastávek, na kterých je následně potřeba dohledat fysickou indicii, splnit nějaký úkol apod. V některých případech může WR po zadání kódu na příjezdu poskytnout informaci o tom, jaký typ fysické indicie soutěžící mají hledat, případně další informace.

    U některých zastávek budou k disposici i negativní nápovědy. Občas se stává, že indicie zdánlivě ukazují na více míst a je potřeba je opravdu velmi důkladně vyhodnotit pro eliminaci míst neplatných. Příkladem může být například relikvie sv. Jana Pavla II z ročníku 2023 - relikvie byly v oblasti soutěže dvě, nicméně indicie ukazovala nejen na osobnost sv. Jana Pavla II, ale i na konkrétní okamžik v jeho životě, který je zachycen na soše, nacházející se právě a jen na jednom místě. Pokud si budeme podobné situace vědomi, bude na nesprávných místech připravena nádpověda, indikující, že je potřeba se nad dostupnými informacemi zamyslet důkladněji a (možná) obsahující nějaké další vodítko.

    Mincovní zastávky mohou být definovány buď konkrétními místy nebo pomocí obecnějšího zadání (např. meteorologické sloupy, sochy určitých osobností atd.)

    Kromě možnosti získat nápovědu pomocí mincí obsahuje webové rozhraní i mechanismus timeoutů. Každá nápověda (a řešení) mají nastavený určitý časový prostor k řešení. Soutěžící mají k disposici jeden běžící timer/odpočet, který je možno přiřadit jednomu z momentálně otevřených úkolů. Poté, co běžící timer odčerpá z daného úkolu jemu přiřazený timeout, dojde ke zpřístupnění nápovědy či řešení. K tomuto řešení jsme přistoupili už v roce 2023, protože do té doby používaný systém absolutních souběžnýh odpočtů ze všech otevřených úloh často vedl k tomu, že došlo k téměř současnému zpřístupnění všech otevřených úloh najednou.