Aktuálně: Trailer ročníku 2024 je zde
A nápověda k trailerovým mincím zde
Pro velký úspěch ještě poslední drobné hinty a nějaká doporučená výbava zde
Úvodem
Viribus unitis je netradiční automobilová orientační soutěž, jejíž trasa není předem známa a je postupně odhalována v průběhu soutěže prostřednictvím různch úkolů, šifer a hádanek. Soutěž je pořádána každý rok v polovině srpna jako součást připomenutí výročí narození dvou našich významných panovníků - Františka Josefa I. (18. srpen) a Karla I. (17. srpen).
Samotný název Viribus Unitis je nejen odkazem na oficiální motto JCKV Františka Josefa I, ale i velmi trefnou charakteristikou soutěže. Opravdu totiž nejde o pohodovou odpolední projížďku a dobře sestavený team a spojení sil jeho členů jsou základním předpokladem úspěchu. O náročnosti soutěže leccos vypovídá i to, že teprve v pátém ročníku se někomu podařilo soutěž dokončit.
Zatím poslední, osmnáctý, ročník se konal v roce 2023, za účasti 7 soutěžních teamů, z nichž žádnému se nepodařilo soutěž dokončit v časovém limitu.
V roce 2024 nás tedy čeká už devatenáctý ročník, pro který jsme si připravili několik změn, iniciovaných našimi zkušenostmi a poznatky soutěžících.
I nadále platí, že se jedná o soutěž, kde plnění úkolů a luštění šifer postupně odrkývá další a další zastávky, vedoucí k cíli. Itinerář soutěže nemusí být lineární - je tedy dost dobře možné, že po příjezdu na jedno místo dojde ke zpřístupnění více úloh/větví soutěže. Naopak se může stát, že na stanovišti se nenachází úloha žádná a další postup je podmíněn získáním kódů několika stanovišť v paralelních větvích.
Účast
- Soutěže se účastní maximálně pětičlenné teamy. Za člena teamu je považována osoba starší 15 let, počet osob mladších není omezen.
- Počet ani druh použitých dopravních prostředků nejsou omezeny.
- Účastnický poplatek činí 1000 Kč/team. Tento poplatek je nutno uhradit do 10. srpna převodem na účet pořadatelů č. 2000062630/2010. Do poznámky pro příjemce je třeba uvést název soutěžního teamu, shodný s názvem v přihlášce.
- Uzávěrka pro přihlášky je 5. srpna 2024. Přihlášky je možno posílat e-mailem na adresu viribus-unitis (at) lacrima (tečka) cz případně na starší adresu navgame (at) mac (tečka) com. Přihlášky podané jinou formou nebudou brány v potaz.
- Soutěž začíná v sobotu, 17. srpna, v sedm hodin ráno na faře ve Stárkově, kdy bude ve webovém rozhraní zpřístupněn první úkol či úkoly. Přístupové kódy do webového rozhraní budou soutěžícím vydávány mezi 6.45 a 7.30 na místě startu. V tomto časovém intervalu bude zároveň provedena verifikace zisku trailerových mincí a jejich připsání na konto účastníků ve webovém rozhraní.
- Soutěž končí v sedm hodin večer s tím, že pokud se alespoň jeden soutěžící team dosáhl předposlední stanoviště, čas se prodlužuje o jednu hodinu. Pokud alespoň jeden team dosáhne v osm hodin večer poslední stanoviště před cílem, čas se prodlužuje o další hodinu. Soutěž tedy definitivně končí v devět hodin večer. Pokud budou mít soutěžící zájem, mohou pokračovat v řešení úloh (webové rozhraní zůstane aktivní), ale už bez nároku na přiznání oficiálního pořadí.
- Ačkoli neporoučíme větru a dešti, soutěž se jede za každého počasí.

Fara ve Stárkově - tradiční místo startu, byť ne vždy využívané.
Cíl a principy
Účelem soutěže je projet stanovenou trasu v co nejkratším čase. Jako doplňková je vyhlášena cena pro team, který soutěž dokončí s co nejmenším kilometrovým nájezdem a cena "K. u. k. Diesel Schwein" pro team, který během soutěže najede nejvíce kilometrů se vznětovým motorem. (Chce-li někdo o tuto cenu soutěžit, musí předem doložit stav tachometru k okamžku začátku soutěže. Instrukce a popis trasy budou soutěžící muset odhalovat průběžně.
Soutěž byla, je a bude navrhovaná jako obtížná. Pro základní informaci uvádíme několik vodítek, kterými se při návrhu úkolů řídíme. Pro ověřování provádíme „testování na lidech“ s různou úrovní znalostí z různých oborů a podle výsledků pak přizpůsobujeme použité nápovědy či zadání.
- Soutěž by neměla obsahovat úkol, který se bez nápovědy nepodaří vyřešit vůbec nikomu.
- Soutěž by neměla obsahovat úkol, který se podaří bez nápovědy vyřešit úplně všem soutěžícím.
- Jako ideální vnímáme situaci, kdy soutěžící spotřebují k nákupu nápověd standardní příděl mincí, ale nepotřebují extra mince z traileru či zastávek.
- Při ideálním průběhu je možno dosáhnout cílové zastávky ve tři hodiny odpoledne (bere se čas nejlepšího testera každé úlohy + minimální možný čas na cestě).
- Většina teamů by měla být ve standardním časovém limitu (do 19.00) dosáhnout alespoň předposlední zastávky při časové expiraci maximáně 1/4 úkolů.
I v letošním ročníku zůstane zachována možnost získat mince pro nákup nápovědy řešením nepovinných úkolů, nicméně tato možnost dozná určitých změn. Dosud byly úkoly pro získání mincí zveřejňovány v pátek před soutěží. Počínaje letoškem budou veškeré indicie pro zisk mincí obsaženy už v traileru, který bude nově uvolňován už 1. července. Část indicií bude ukazovat na určitá místa, která je nutno navštívit, zatímco minimálně pro jednu minci bude v traileru obsažen rovnou její kód (který bude v sobotu potřeba zadat do webového rozhraní). Maximálně jedna z mincí může být umístěna kdekoli na území Království a zemí na Říšské radě zastupených, všechny ostatní (jejichž kód nebude přímo v traileru) se budou nacházet v oblasti soutěže.
V pátek 10. srpna budou zveřejněny dodatečné informace k traileru, zejména pak informace o tom, jaké mincovní indicie patří k sobě. Zároveň bude potvrzeno definitivní umístění občerstvovací stanice.
Kromě zastávek, které jsou pevnou součástí trasy soutěže, se bude v oblasti vyskytovat i několik zastávek, jejichž dosažením získá soutěžící team další nápovědní mince. Celkově se v soutěži budou vyskytovat mince, které umožní nakoupit zhruba 50 % nápověd ke všem úlohám s výjimkou úlohy poslední.
Soutěž se bude řídit webovým rozhraním, které jsme tentokrát dále mírně upravili. Popis změn najdete níže na této stránce.
Památné výroky
- „To je ale úchylárna“ - MaLér u šonovského kostela při objevení skrýše na stromě asi 5m nad zemí (kolem jedenácté v noci)
- „Když sem daj' motor a řeknou mi Slož ho, tak já ho složím, ale přes jedničky a nuly jsi tady Ty“ - Honza ZZR při luštění šifer
- „Co jsi našel?“ „Úplný #censurováno#“ „Gratulujeme!“ - Přepis radiové komunikace mezi nejmenovanými soutěžícími
- „Já vím jak dál, ale nejdřív mě musej' najít“ - Jack, očekávající příjezd zbytku teamu na balíku slámy kdesi u Lachova.
- „Nejdřív jsem to hledal asi třičtvrtě hodiny na té podrobné mapě. Pak jsem si vzal tu míň podrobnou... a zjistil jsem, že jsi opravdu zmetek“ - Honza ZZR na Švédském vrchu k autorovi úlohy.
- „Přiznávám, že jsem během soutěže pronesl slova „Císař pán je vůl“. Na svoji obranu uvádím, že jsem neměl na mysli našeho nejmilostivějšího mocnáře, ale německého císaře Viléma II.“
- „No, do Prušáka by to šlo snáz“ - PhDr. Jiří Rak při krájení dortu pomocí šavle.
- „Zavolejte někdo do Budapešti, že jim jeden utek' ať si pro něj přijedou“ - nejmenovaný účastník v reakci na obstrukce slovenského zřízence v hostelu, kde jsme byli ubytováni.
Potvrzovací kódy a mobilní aplikace
Všechny zastávky a úkoly na trati soutěže mají přidělen tzv. potvrzovací kód - ten je na zastávkách buď umístěn pořadateli, nebo je předem popsaným způsobem odvozen od situace v místě (například počet oken domu vynásobený počtem schodů do prvního patra).
Používat se budou i osvědčené virtuální kódy, které bude možno generovat speciální mobilní aplikací, dostupnou pro zařízení se systémem Android. Pro instalaci aplikace je potřeba Android 5 a novější. Vřele nedoporučujeme používání laciných noname čínských telefonů, protože v minulosti jsme u nich zaznamenali nemalé problémy s přeností GPS přijímačů.
Kód v sobě obsahuje aktuální polohu a identifikační údaje zařízení a soutěžního teamu. V jeden okamžik může být aktivní pouze jedna instance této aplikace. Ve výjimečných případech mohou pořadatelé provést odpárování aplikace a umožnit její novou instalaci na jiné zařízení. To se týká zejméně ztráty či poškození mobilního telefonu.
Aplikací vygenerovaný kód je možno ručně zadat do webového rozhraní. V případě, že zařízení, na kterém aplikace běží, je připojeno k internetu, je možno kód odeslat na server prostým tapnutím na tlačítko v aplikaci, bez nutnosti manuálního přepisování.
Ačkoli virtuální kódy jsou do značné míry náhradou Bluetooth majáků, je možné, že i ty se na trase soutěže objeví.
Webové rozhraní
Pro rok 2024 jsme připravili ve webovém rozhraní několik novinek:
Do webového rozhraní bude třeba zadat dosažení všech zastávek. Tedy i zastávek, na kterých je následně potřeba dohledat fysickou indicii, splnit nějaký úkol apod. V některých případech může WR po zadání kódu na příjezdu poskytnout informaci o tom, jaký typ fysické indicie soutěžící mají hledat, případně další informace.
U některých zastávek budou k disposici i negativní nápovědy. Občas se stává, že indicie zdánlivě ukazují na více míst a je potřeba je opravdu velmi důkladně vyhodnotit pro eliminaci míst neplatných. Příkladem může být například relikvie sv. Jana Pavla II z ročníku 2023 - relikvie byly v oblasti soutěže dvě, nicméně indicie ukazovala nejen na osobnost sv. Jana Pavla II, ale i na konkrétní okamžik v jeho životě, který je zachycen na soše, nacházející se právě a jen na jednom místě. Pokud si budeme podobné situace vědomi, bude na nesprávných místech připravena nádpověda, indikující, že je potřeba se nad dostupnými informacemi zamyslet důkladněji a (možná) obsahující nějaké další vodítko.
Mincovní zastávky mohou být definovány buď konkrétními místy nebo pomocí obecnějšího zadání (např. meteorologické sloupy, sochy určitých osobností atd.)
Kromě možnosti získat nápovědu pomocí mincí obsahuje webové rozhraní i mechanismus timeoutů. Každá nápověda (a řešení) mají nastavený určitý časový prostor k řešení. Soutěžící mají k disposici jeden běžící timer/odpočet, který je možno přiřadit jednomu z momentálně otevřených úkolů. Poté, co běžící timer odčerpá z daného úkolu jemu přiřazený timeout, dojde ke zpřístupnění nápovědy či řešení. K tomuto řešení jsme přistoupili už v roce 2023, protože do té doby používaný systém absolutních souběžnýh odpočtů ze všech otevřených úloh často vedl k tomu, že došlo k téměř současnému zpřístupnění všech otevřených úloh najednou.